search-block-background

Alles wat je als zzp'er moet weten over de Wet DBA

Wat verandert er voor jou en wat zijn de opties?

Veranderingen

Vanaf 2025 worden de regels voor zzp'ers in de zorg strenger. De Belastingdienst stelt namelijk als eis dat zzp’ers daadwerkelijk zelfstandig werken en niet functioneren als een werknemer in loondienst. Dit fenomeen, ook wel bekend als ‘schijnzelfstandigheid’, wordt aangepakt. Om dit te voorkomen, gaat de Belastingdienst vanaf 2025 strikter handhaven.


Wat is schijnzelfstandigheid?

Schijnzelfstandigheid betekent dat je als zzp’er werkt alsof je een werknemer in loondienst bent. Dit kan het geval zijn als je bijvoorbeeld:

  • Werkt onder gezag of leiding van een opdrachtgever (zoals een manager of teamleider die je instructies geeft).

  • Vaste werktijden hebt, of hetzelfde rooster volgt als je collega’s in loondienst.

  • Geen echte ondernemersrisico’s loopt, bijvoorbeeld omdat je altijd hetzelfde inkomen hebt of geen eigen klanten werft.

In deze gevallen kan de belastingdienst je werkrelatie zien als een ‘verkapte dienstbetrekking’. Dit betekent dat je formeel in loondienst bent, ook al sta je ingeschreven als zelfstandige.


De Rijksoverheid heeft een keuzehulp opgesteld. Hiermee toets jij in hoeverre je voldoet aan de kenmerken van een zzp contract.
Beantwoord tien vragen over je manier van werken, opdrachtgevers en vergoeding en kom erachter of je voldoet aan de nieuwe wet- en regelgeving.


Wat betekent dit voor zzp'ers in de zorg?

De strengere handhaving kan betekenen dat:

  • Zzp-opdrachten verdwijnen: zorginstellingen willen juridische en financiële risico’s vermijden, waardoor ze minder snel zzp'ers inhuren.

  • Er meer loondienstfuncties ontstaan: instellingen kiezen vaker voor medewerkers in loondienst, wat meer stabiliteit en zekerheid biedt.

  • Contracten en overeenkomsten scherper worden bekeken: je moet als zzp’er echt kunnen aantonen dat je zelfstandig werkt, bijvoorbeeld door zelf je werktijden te bepalen en voor meerdere opdrachtgevers te werken.


Voordelen van werken in loondienst

Het kan een slimme keuze zijn om over te stappen naar loondienst. Hier zijn de voordelen:

  1. Stabiel inkomen: geen schommelingen meer in je inkomsten, en je krijgt een vast maandsalaris.

  2. Vakantiegeld en uitkeringen: je krijgt 8% vakantiegeld en vaak een 13e maand.

  3. Minder administratie: geen gedoe meer met facturen, btw-aangiftes, en verzekeringen.

  4. Zekerheid bij ziekte: recht op doorbetaling als je ziek bent.

  5. Pensioenopbouw: werkgevers betalen vaak een groot deel van je pensioenpremie.

  6. Opleidingsmogelijkheden: via je werkgever kun je trainingen en cursussen volgen om bevoegd en bekwaam te blijven of om door te groeien in een andere rol.

  7. Regie over je rooster: ook in loondienst kun je vaak flexibel werken, afhankelijk van jouw voorkeuren.

  8. Minder juridische risico’s: geen zorgen meer over regels rondom schijnzelfstandigheid.

  9. Extra voordelen: denk aan reiskostenvergoeding, vakantiedagen, en collectieve verzekeringen.

En nu?

Heb je vragen, twijfel je over wat deze regels voor jou betekenen, wil je misschien de overstap maken naar een vaste baan?

Neem contact met ons op. Samen kunnen we kijken wat het best bij jou past en wellicht kunnen we je helpen aan een nieuwe baan! Bij JobBoost, of bij één van onze opdrachtgevers in de zorg, bieden we de leukste banen in loondienst.

Meer weten?

Vul het formulier in we nemen contact op