Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Met onze 10 tips kom jij vol zelfvertrouwen je proefperiode door!

Of je nu vers uit de schoolbanken komt of al enigszins werkervaring hebt, starten met een nieuwe baan blijft altijd spannend. Nieuwe collega’s, veel nieuwe informatie en wennen aan de werkcultuur. Er komt veel op je af! Hoe bewaar je de rust en zorg je ervoor dat jij alles uit je eerste werkmaand haalt?

1. Durf vragen te stellen 🧐

Een van de eerste tips die wij je mee willen geven is dat je niet bang hoeft te zijn om vragen te stellen. Er komt veel nieuwe informatie op je af en soms wordt dit in een sneltreinvaart met je gedeeld. Het is dan ook meer dan normaal als je het soms even niet meer volgt. Geef dit op tijd aan! Vraag of iemand de informatie kan herhalen of vraag om extra toelichting. Zo voorkom je dat je straks helemaal de rode draad kwijt bent. Daarnaast draait de collega die jouw inwerkt al iets langer mee en zijn sommige zaken voor hem of haar heel logisch en algemeen, maar voor jou misschien niet. Denk aan verschillende vakjargon, processen of tools.

Weet je dus niet wat iets betekent? Of gaat het te snel? Spreek je uit! Ben je bang dat iemand het irritant vindt dat je veel vragen stelt? Maak je niet druk. Wanneer jij vragen stelt, kom je alleen maar gemotiveerd en geïnteresseerd over. Bovendien leer je zo sneller!

2. Maak aantekeningen 💻

Naast veel vragen stellen is het maken van aantekeningen ook erg belangrijk om het overzicht te bewaren en informatie goed op te kunnen slaan. Hoe vaak heb je gezegd “dit onthoud ik wel” en was je het de volgende dag vergeten? Precies, opschrijven dus! Zo kan je wanneer je iets bent vergeten even spieken in je notities, in plaats van dat je het aan een collega moet vragen. Bovendien laat je op deze manier zien dat je goed kan luisteren en zelfstandig kan werken.

Weet je dus niet wat iets betekent? Of gaat het te snel? Spreek je uit! Ben je bang dat iemand het irritant vindt dat je veel vragen stelt? Maak je niet druk. Wanneer jij vragen stelt, kom je alleen maar gemotiveerd en geïnteresseerd over. Bovendien leer je zo sneller!

3. Plan kennismakingsgesprekken in met je nieuwe collega’s 

Het kan spannend zijn om zelf hierin het initiatief te nemen, maar het gaat je absoluut helpen om sneller je plekje te vinden binnen het bedrijf. Allereerst zullen jouw collega’s het waarderen dat jij de moeite doet om hen te leren kennen en interesse te tonen. Daarnaast kan je hier ook ook veel van leren.

Wanneer jij je collega’s een-op-een spreekt, zul je ze sneller leren kennen dan wanneer je met 30 man aan de lunchtafel zit. Je zal merken dat de gesprekken persoonlijker zijn wanneer je samen even een rondje gaat wandelen of koffie gaat halen.

Naast gezellig kletsen en elkaar beter leren kennen, is dit ook de ideale kans om aan je collega’s te vragen wat hun werkzaamheden precies zijn en hoe zij het werk en het bedrijf ervaren. Bovendien kunnen collega’s tips en tricks met jou delen, waardoor jij sneller je werk goed kan doen. Met andere woorden: door middel van deze kennismakingsgesprekken leer jij je collega’s, het bedrijf en jouw werkzaamheden beter kennen!

4. Spreek je ambities uit 📣

Wanneer jij vanaf het eerste moment uitspreekt wat je graag zou willen leren en waar je naartoe wilt groeien, zullen jouw collega’s en leidinggevende dit in hun achterhoofd houden. Grote kans dat ze bij een nieuw relevant project dan eerst aan jou moeten denken, in plaats van aan iemand die zich nooit hierover heeft uitgesproken.

Maar je kan ook zelf het heft in eigen handen nemen. Vraag aan je collega of jij de volgende keer ook bij dat klantgesprek mag aanhaken. Of denk je dat een bepaalde vacature tekst beter kan? Stel voor om deze te herschrijven. Zo zijn er tal van ideeën hoe jij initiatief kan tonen en zo kan doen wat je echt leuk vindt. Spreek je ambities uit en ga er actief mee aan de slag!

5. Breng in kaart wat er van je wordt verwacht

Waar een gemiddelde werknemer misschien 3 uur met een taak bezig is, ben jij er misschien wel 5 uur mee bezig. En dat is niet erg! Bespreek goed met de collega die jou inwerkt of jouw leidinggevende wat er de eerste maanden van jou wordt verwacht. Dit gaat niet alleen over hoe lang je met een taak bezig bent, maar ook over andere factoren.

Dien je bijvoorbeeld zelf initiatief te nemen als het gaat om taken oppakken? En heb je zelf veel klantcontact of gaat dit altijd via een collega? Breng in kaart wat jouw werkzaamheden zijn en wat jouw rol is binnen het bedrijf. Vergeet daarbij ook de praktische zaken niet: Hoelaat moet je op kantoor zijn? Mag je ook thuiswerken? Vraag maar raak! Als jij weet wat er van je wordt verwacht kan je beter je werk doen. Je baas blij, je collega’s blij én jij blij!

6. Zorg voor een fijne werkplek

Om goed je werk te kunnen doen is het ook van belang dat je een fijne werkplek hebt. Of dit nou gaat over thuis of op de werkvloer. Vaak kun je in overleg met de HR afdeling of je leidinggevende aangeven wat je hiervoor nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan een fijne bureaustoel, 2e scherm of een koptelefoon. Zolang jij kan uitleggen waarom dit jouw werkplek fijner maakt en dus jouw werk verbetert, kan je het zeker voorleggen. In sommige gevallen krijg je zelfs een persoonlijk budget hiervoor, dat je zelf geheel mag invullen.

Daarnaast zijn er ook zaken die je zelf al kunt toepassen voor het creëren van een fijne werkplek. Denk bijvoorbeeld aan een opgeruimde werkkamer en bureau, een rustige werkplek of het aanschaffen van een noise cancelling koptelefoon. Maak het jezelf zo comfortabel mogelijk!

7. Stel niet (meteen) te hoge eisen aan jezelf

Je bent enthousiast en hebt zin om aan de slag te gaan. Maar leg de lat niet meteen te hoog! Je bent nieuw en kan niet direct even snel, goed of zelfstandig werken als andere collega’s, en dat is prima. Hier wordt rekening mee gehouden!

Daarbij hebben veel nieuwe werknemers de neiging om veel taken op zich te pakken, omdat ze zo gemotiveerd zijn. Wanneer jij op alles ‘ja’ zegt, zul je merken dat je op een gegeven moment overloopt in het werk en dit kan veel stress veroorzaken. Kijk dus goed wat je wel en niet aankan en vraag ook aan collega’s hoeveel tijd een bepaalde taak kost. Zo weet je of het ook haalbaar is wat je allemaal op je bordje neemt.

Houd daarbij in je achterhoofd dat je nieuw bent en daardoor waarschijnlijk nog iets langer met sommige taken bezig bent. Uiteindelijk zul je moet leren wat een fijne werkdruk is voor jou en waar jouw grenzen liggen. Dit vraagt om tijd en ervaring.

8. Bespreek met collega’s hoe zij bepaalde taken aanpakken💡

Iedereen heeft een eigen manier van werken. Of het nou gaat om specifieke taken die horen bij de functie, of meer algemene zaken, zoals plannen en het overzicht bewaren. Je leert als nieuwe werknemer veel van het zelf proberen en uitvoeren, maar je kan aan de andere kant ook veel leren van je collega’s. Ongetwijfeld werken jouw collega’s niet allemaal hetzelfde en kan dus iedereen jou wel iets bijbrengen.

Heb je bijvoorbeeld moeite met plannen? Ga even met die ene collega zitten die altijd een netjes ingedeelde agenda heeft. Vind je het lastig om het overzicht te bewaren? Vraag aan die ene collega die 10 verschillende projecten heeft lopen, hoe hij of zij die aanpakt. Uiteindelijk kan je van verschillende collega’s tips & tricks verzamelen en vervolgens zelf kijken wat toepasbaar is op jouw werk en wat bij jou past als persoon.

9. Zorg voor een opgeruimde laptop (en hoofd)

Het klinkt misschien overbodig, maar een opgeruimde laptop zorgt voor veel rust in je werk en daardoor ook in je hoofd. Probeer bijvoorbeeld je bureaublad niet helemaal vol te gooien met bestanden en sla bestanden op in een logische map, op een logische plek. Zo kun je later alles makkelijk terug vinden op het moment dat je het nodig hebt.

Daarnaast werkt een opgeruimde mailbox voor veel mensen ook rustgevend. Dit betekent niet dat je moet streven naar een zero-inbox, maar je kan ook kleiner beginnen. Denk bijvoorbeeld aan het markeren van belangrijke mails of het aanmaken van (klant)mapjes. Houd daarbij je taken netjes bij in je notities of gebruik een speciale app hiervoor. Je zult zien dat dit de rust bewaart in je hoofd en jij beter je werk kan doen.

10. Enjoy!

Last but not least: vergeet niet te genieten! Een nieuwe baan beginnen is spannend, maar ook heel erg leuk. Je krijgt de mogelijkheid om veel nieuwe dingen te leren, jezelf te ontwikkelen en nieuwe mensen te leren kennen. Over een paar maanden kijk je terug op je eerste dagen en is het je waarschijnlijk allemaal heel erg mee gevallen.

Wil je meer tips over salarisonderhandelingen, lastige collega’s, hybride werken en meer? 🚀

Bekijk onze andere blogs en volg ons op LinkedIn en Instagram.

Veel succes met je nieuwe baan!

Zoek naar vacature of op steekwoord
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages