Je hebt (een leuke functie gevonden via JobBoost) en een nieuwe baan aangeboden gekregen? Gefeliciteerd! Daar kan veel werk aan vooraf gaan en dit proces is niet altijd even makkelijk. En nu moet je ook nog de overstap maken van de ene baan naar de andere baan. Hier komen ook een aantal zaken bij kijken die misschien lastig zijn. Maar als experts op het gebied van jobs, weten we bij JobBoost precies wat je allemaal moet doen op dit moment. We leggen het je hier uit.
Het kan natuurlijk zo zijn dat je huidige werkgever al weet dat je aan het solliciteren was. Dan is deze stap niet zo’n lastige. Maar als je baas dit nog niet weet, kan dit een lastig gesprek zijn. Het gesprek waarin je vertelt dat je weggaat, voelt vast spannend aan. Ook als je het bij deze werkgever nog steeds naar je zin hebt. Onthoud: je bent waarschijnlijk niet de eerste werknemer die zijn ontslag indient. Natuurlijk kan je werkgever het jammer vinden, maar als het goed is, heeft hij of zij het beste met je voor. Zowel op persoonlijk, als op professioneel vlak. Er zijn verschillende zaken waar je op kunt letten om deze transitie soepel te laten verlopen.
De kans is groot dat jouw huidige functie zal worden overgenomen door een nieuw persoon of een collega. Zoals hierboven beschreven, is het wel beleefd om je hulp aan te bieden bij de overdracht van je werkzaamheden. Hoe doe je dit?
Dit is een mooi moment voor een korte periode van rust. Indien mogelijk, neem één of twee weken vrij tussen de twee banen in. Het inwerken en de eerste periode van een nieuwe baan kunnen wat chaotisch zijn. Het is altijd fijn om uitgerust te beginnen aan een nieuwe fase van je leven. Gebruik dit vrije moment om je voor te bereiden op je nieuwe baan, maar geniet ook van je vrije tijd. Neem de tijd voor leuke dingen, zo kom je namelijk ook tot rust. Het voordeel van een paar dagen vrij is dat je georganiseerd én ontspannen begint aan je nieuwe baan.
Het contract is getekend en je startdatum is bekend. Als het goed is, krijg je informatie van je nieuwe werkgever om bepaalde zaken te regelen. Krijg je dit niet? Wees dan proactief en informeer zelf hiernaar bij je nieuwe werkgever. Zorg ervoor dat je deze informatie en zaken zo snel mogelijk regelt. Hier komen die één of twee vrije weken tussen de twee banen goed van pas. Als je dit allemaal regelt voordat je aan de slag gaat bij je nieuwe job, maak je een goede eerste indruk én kun je rustiger starten bij je nieuwe baan.
Als je al deze stappen opvolgt, zal de stap van de ene naar de andere baan soepel verlopen. Wil je nog meer tips over dit onderwerp? Dan kun je altijd even contact opnemen met een van onze recruiters. Ben je op zoek naar een (nieuwe) baan?
Copyright ©
JobBoost bv. Alle rechten voorbehouden.