Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Hoe maak je een cv?

Als je gaat solliciteren, word er altijd gevraagd naar je cv. Cv is een afkorting voor curriculum vitae, wat levensloop betekent. Het is dan ook een opsomming van al je gevolgde opleidingen, ervaringen en andere relevante activiteiten. Een cv zorgt er voor dat een werkgever al deze ervaringen inzichtelijk krijgt. Op basis daarvan (en je motivatiebrief) kan hij of zij bepalen of je de juiste ervaringen hebt en past binnen het bedrijf en de functie. Het is vaak het eerste contact dat je hebt met een werkgever. Het is daarom ook belangrijk om deze via je cv nieuwsgierig te maken naar wie jij bent en wat jouw competenties zijn. 

Er zijn tegenwoordig veel manieren om online een cv te maken dat? er professioneel uit ziet. bijvoorbeeld via online ontwerp tools zoals Canva. Maar wat moet er inhoudelijk precies in je cv staan? Je kunt het beste een goed basis cv maken en deze aanpassen zodat het altijd goed aansluit op de functie waar je voor solliciteert. Het begint dus met een basis cv.

Er zijn tegenwoordig veel manieren om online een cv te maken dat? er professioneel uit ziet. bijvoorbeeld via online ontwerp tools zoals Canva. Maar wat moet er inhoudelijk precies in je cv staan? Je kunt het beste een goed basis cv maken en deze aanpassen zodat het altijd goed aansluit op de functie waar je voor solliciteert. Het begint dus met een basis cv.

Bekijk snel

Hoe ziet een goed basis cv eruit? 📄

Wat moet er allemaal in een cv komen? Dit verschilt heel erg per persoon en per functie waarvoor je solliciteert. De volgende punten worden verwacht op een basis cv:

  • Persoonlijke informatie
  • Een foto
  • Opleidingen en stages
  • Werkervaring
  • Vaardigheden
  • Vrijwilligerswerk/cursussen/trainingen
  • Overig: talen/hobby’s
  • Referenties

Hoe maak je een basis cv? 📝

Een basis cv kun je het beste per keer dat je solliciteert, toespitsen op de desbetreffende functie en het bedrijf waarbij je solliciteert. Wij raden je aan om in ieder geval altijd onderstaande informatie in je basis cv te zetten, in deze volgorde.

Persoonlijke informatie 💁‍♀️💁‍♂️

De basis is de persoonlijke informatie wat gegevens over jezelf bevat. Zo weet de werkgever wie jij bent. Voeg hierin altijd je naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum (en -plaats) en eventueel een linkje naar je eigen website of LinkedIn-pagina toe.

Een foto van jezelf 📸

Wel of niet een foto toevoegen, de meningen zijn hierover verdeeld. Het kan afleiden van de inhoud. Voordelen van een foto op je cv zijn: 

  • Je cv valt meer op
  • Het kan je cv meerwaarde geven
  • Je kunt iets van je persoonlijkheid laten zien

Wij zijn wel voorstander van het gebruiken van een foto, maar de keus is aan jou. Wat je ook doet, gebruik in ieder geval geen selfie met een filter op je cv. Gebruik liever een simpele portretfoto, genomen in daglicht, waarop je glimlacht en de camera inkijkt. Denk hierbij ook aan professionele kleding.

infographic voorbeeld portretfoto

Knip jezelf dus niet uit een vakantiefoto waar je met vrienden op staat. Laat een simpele portretfoto maken bij een fotograaf (ook goed voor je LinkedIn-profiel), vraag aan een vriend of familielid om je te helpen of gebruik desnoods de zelfontspanner op je smartphone.

Werkervaring 👨‍💼

Vervolgens benoem je al je relevante werkervaring op je cv. Denk na over welke werkervaring relevant is voor de functie waarop je solliciteert. Ook hierbij start je met je meest recente ervaring en werk je a-chronologisch verder. De volgende aspecten mogen hier niet ontbreken:

  • De titel van je functie en de naam van het bedrijf
  • Wanneer en hoe lang je bij het bedrijf in deze functie hebt gewerkt
  • Een korte omschrijving van je werkzaamheden die aansluiten bij de functie waarop je solliciteert. Lees hiervoor de vacature nog eens goed door. Staan er vaardigheden of werkzaamheden in de vacature die jij bij je vorige baan of banen hebt toegepast? Voeg deze dan zeker toe.

Bovenstaande punten geven duidelijkheid aan de lezer over jouw ervaring. Je potentiële nieuwe werkgever heeft hierdoor een indruk van wat je bij je vorige werkgevers hebt uitgevoerd en waarom je geschikt bent voor de functie waarop je solliciteert.

Opleidingen en stages 👩‍🏫

Benoem vervolgens de opleidingen die je hebt gevolgd. Benoem hier ook de periode (maand en jaartal) dat je de opleiding hebt gevolgd.  Neem je middelbare school en hogere opleidingen hierin mee. Vergeet hier zeker eventuele stage(s) niet toe te voegen die je hebt gelopen. Een stage  is namelijk ook  een vorm van werkervaring en zeer waardevol. Dit rijtje opleidingen zet je overigens niet in chronologische volgorde, maar juist omgekeerd. Dus in a-chronologische volgorde.

Vaardigheden 🥷

Wat zijn vaardigheden precies? Een vaardigheid kunnen we definieren als ‘een taak of activiteit waarin iemand erg bedreven is’. Je ontwikkelt vaardigheden door oefening en praktische ervaring. Een vaardigheid bevat dus meer dan alleen een theoretische kennis van feiten en begrippen.

De term ‘competenties’ wordt vaak in dezelfde context gebruikt maar er is een een groot verschil tussen beide termen. Een competentie is een combinatie van bepaalde kennis, vaardigheden en karaktertrekken. Een vaardigheid kan dus een onderdeel zijn van een bepaalde competentie.

Goed kunnen presenteren is bijvoorbeeld een vaardigheid die laat zien dat je spraakzaam, assertief en overtuigend bent. Luisteren is een communicatieve vaardigheid die toont dat je over inlevingsvermogen en geduld beschikt. Verkopen is een commerciële vaardigheid die laat zien dat je over competenties als overtuigings- en overredingskracht beschikt.

Overig: Vrijwilligerswerk/cursussen/trainingen/talen/etc. 🧑‍💻

Hierna kun je altijd nog andere (relevante) zaken benoemen. Denk aan ervaringen met vrijwilligerswerk, cursussen en trainingen die hebt afgerond of talen die je spreekt. Ga hierbij goed na wat je allemaal hebt gedaan in je leven, sommige dingen kunnen zeer relevant zijn voor de functie waarop je solliciteert. Als je voor bijvoorbeeld voor een management functie solliciteert, is het geen gek idee om vrijwilligerswerk dat je ooit hebt gedaan hier te benoemen. Daarmee laat je zien dat je ook aan je medemens denkt, niet altijd alleen aan jezelf. Dat kan in een leidinggevende rol belangrijk zijn.

Hobby’s 👩‍🎨

Op het eind van je cv kun je altijd een aantal (relevante) hobby’s noemen. Hiermee vertel je wat meer over jou als persoon, jouw interesses en wat jou bezighoudt buiten werk om.

Referenties 🤝

Met referenties geef je de mogelijkheid voor de werkgever om te controleren of alles wat je in je cv hebt staan, waar is. Ga hier strategisch mee om. Denk goed na: wie zou er voor jou een goed woordje willen doen? Ga je oud-werkgevers langs om te vragen of je hen als referentie op je cv mag zetten. Een positieve aanbeveling kan je natuurlijk enorm helpen.

Door op deze manier je cv op te maken, zorg je voor een basis die je telkens weer kunt pakken en kunt aanpassen. Per functie waarvoor je solliciteert, hoef je dan alleen bepaalde ervaringen weg te laten uit deze basis of juist andere ervaringen te highlighten of toe te voegen. Zo weet je zeker dat je cv helemaal in orde is en je ready bent om te gaan solliciteren voor die (nieuwe) baan!


Lees ook nog onze 10 tips & tricks voor het boosten van je cv!

Zoek naar vacature of op steekwoord
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages