Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Alles wat je moet weten over werken als customer service medewerker!

Kleding kopen, een abonnement afsluiten en zelfs onze dagelijkse boodschappen doen we steeds meer online. Handig natuurlijk dat je minder de deur uit hoeft, maar hierdoor stijgt het aantal benodigde customer service medewerkers in Nederland snel. Volop mogelijkheden dus voor professionals die aan de slag willen op de afdeling klantenservice. Maar wat is customer service nou precies, wat doe je binnen deze branche en is het iets voor jou? We beantwoorden al je vragen in deze blog.

Wat is customer service? 🤔

Customer service (of klantenservice) is de interactie tussen een bedrijf en een klant. De term omvat alle ondersteuning die een klant nodig kan hebben en het is ook de naam voor de afdeling zelf. Een goede customer service kan de klantentevredenheid verhogen, tot meer omzet leiden en is daarom van essentieel belang voor een bedrijf. 

Een goede customer service bestaat uit een combinatie van geautomatiseerde systemen en goed geïnformeerde medewerkers. Tegenwoordig hebben bedrijven vaak verschillende tools die het makkelijker maken om een goede en persoonlijke klantenservice aan te bieden. Voorbeelden van deze tools zijn:

  • Social media
  • Chatbots
  • Mobiele applicaties
  • E-mail
  • Omni-channel tools zoals bijvoorbeeld Salesforce
  • Ticketing systemen

Wat doet een customer service medewerker? 📞

Via de verschillende tools zijn customer service medewerkers verantwoordelijk voor de vragen,verzoeken maar ook klachten die binnenkomen van klanten. Dit doe je bijvoorbeeld via de telefoon, een social mediaplatform of de balie. De aard van het werk precies is afhankelijk van het product of dienst dat wordt aangeboden door het bedrijf. Je kunt je voorstellen dat het ander soort werk is bij een ziekenhuis als bij een kledingmerk. 

Als customer service medewerker ben je vaak de eerste contactpersoon voor klanten. Enkele van de belangrijkste taken van een zijn:

  • Oplossen (en archiveren) van klachten
  • Nieuwe klanten registreren in het systeem
  • Verstrekken van informatie over de diensten en producten
  • Doorverwijzen van klanten met complexe vragen naar een manager
  • Advies geven over de producten of diensten die het bedrijf aanbiedt

Welke skills heb je nodig als customer service medewerker? 🙅‍♀️

Er zijn verschillende skills en karaktereigenschappen die goed passen bij het werk op de klantenservice. Hieronder lichten we er een paar uit en beschrijven we waarom deze handig zijn als je binnen deze branche aan de slag wil.

Een sterk inlevingsvermogen

Binnen dit werk heb je dagelijks te maken met allerlei soorten mensen in allerlei verschillende situaties. Of het nu gaat om het plaatsen van een bestelling, het oplossen van een klacht of het beantwoorden van een vraag over een specifiek product; de klant verwacht altijd een goede en snelle service. Luisteren is binnen dit werk belangrijker dan praten. Ook moet je ontevreden klanten niet persoonlijk opvatten. Succesvolle customer service medewerkers hebben een groot empathisch vermogen en staan tegelijkertijd stevig in hun schoenen.

Een positieve houding

Het is belangrijk binnen dit werk om je te focussen op wat jij voor de klant kan betekenen. Hoe los je zijn probleem zo efficiënt mogelijk op? De klant zal jouw positieve betrokkenheid waarderen, want een positieve attitude werkt aanstekelijk. Hierdoor voelen klanten zich namelijk gehoord en hebben daardoor minder de neiging om negatief te reageren op dat wat jij voorstelt. 

Een mate van flexibiliteit

De afdeling klantenservice is vaak ook bereikbaar buiten kantoortijden. Is een 9 tot 5 baan niets voor jou? Draai je graag vroege of juist late diensten, of vind je het juist fijn om in het weekend te werken? Dan kun je goed terecht op een customer service afdeling.

Wat verdien je als customer service medewerker? 💰

Het salaris van customer service medewerkers met 0 tot 3 jaar ervaring ligt tussen de € 1.850,- en € 2.500,- per maand voor een werkweek van 40 uur, afhankelijk van de sector. Dit salaris stijgt natuurlijk evenredig aan het aantal jaar ervaring dat je hebt. Naast je salaris heb je vaak recht op een toeslag voor overuren of werken in het weekend, bonussen, een reiskostenvergoeding en misschien wel korting op bedrijfsproducten.

Interesse? Neem contact met ons op 📲

Werken in customer service is een aanrader voor wie houdt van sociaal contact en met zijn positieve houding uitblinkt in problemen oplossen. Heb jij interesse in een baan binnen de afdeling klantenservice? Neem dan contact op met onze recruiters en dan gaan we dit voor je regelen!

Neem hier contact met ons op!

Zoek naar vacature of op steekwoord
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages